Wednesday, September 5, 2012

Akauntan menjadi ustazah?

Hmmm...Tajuknya sudah cukup menarik. Tetapi itulah cadangan ibu saudaraku kepadaku apabila aku menziarahinya di Pulau Pinang. Entah kenapa laju saja air mata aku mengalir apabila dia mencadangkan sedemikian. Auntie tgk jiwa shafiah ke arah agama. Apa kata shafiah sambung belajar jurusan agama lepas tu apply jadi cikgu.Hanya Allah tahu betapa aku rasa tak berdaya ketika itu. Aku rasa seolah-olah gagal. Gagal menyampaikan bahawa bidang dakwah ni bukan hanya kerja para ustazah sahaja. Gagal menyampaikan bahawa saya boleh jadi akauntan yang hebat tapi dalam masa yang sama saya faham agama saya. Jika difikirkan kembali mungkin aku patut sampaikan ayat ini kepada dia tapi entah kenapa hati ini tak dpt melakukannya. Moga2 hati dia terbuka untuk baca blog aku ni.

 Hendaklah di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung-Ayat 104 Surah Al-Imran.

Bukankah ayat diatas sudah nyata dengan penegasan Allah bahawa orang yang sampaikan dakwah adalah orang-orang yang beruntung? Jadi siapa orang2 beruntung itu? Para ustaz dah ustazah sahaja?

Masih tidak berpuas hati. Ok jom tgk ayat dibawah ini

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)-Surah Fussilat Ayat 33

Apabila kita menyeru secara automatiknya akan timbul perasaan utk memperbaiki diri dan beramal. Ini merupakan salah satu sbb kenapa aku masih dlm gerabak ini kerana aku rasa banyak dpt perbaiki diri dan dpt banyak ilmu.

Tak takut ke dengan amaran Allah yang disebut dalam Hadis Qudsi dari Aisyah R.A bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda

Wahai manusia sesungguhnya Allah azza wajalla berfirman suruhlah kepada perkara makruf dan cegahlah kepada perkara mungkar,sebelum berlaku sesuatu keadaan apabila kamu berdoa kepada-k Aku tidak kabulkan doa kamu, kamu memohon sesuatu kepada-ku,Aku tidak tunaikan dan jika kamu memohon pertologan kepada-ku maka Aku tidak memberi pertolongan kepada kamu- Riwayat Al-Baihaqi

Padan la doa kita utk selamatkan Palestin tak terjawab.Kita tidak melakukan kerja dengan sungguh rupanya.

Okla nak tidur. Nanti kita sambung lagi ye..........

No comments:

Post a Comment