Wednesday, October 31, 2012

Bersediakah anda utk hari itu

Membaca kata-kata akhir Dr Richard Teo yang ditulisnya sebelum menemui ajalnya benar-benar menginsafkan saya dan membuat saya terfikir betapa manusia lalai atau tidak percaya janji Allah. Kita tahu semua kita akan meninggal. Sapa yang berani mengatakan dia akan hidup selama-lamanya? Tetapi yang menghairankan ramai tidak pernah bersedia untuk menghadapi kematian itu sendiri. Betapa tertipunnya kita dengan dunia yang sementara ini.


 Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. -Surah Al-Imran ayat 185

Tanya diri kita kita bekerja semata-mata kepentingan dunia,cari harta banyak2 untuk berseronok beli itu dan ini beli rumah besar kereta besar atau kita berkerja untuk cari redha Allah. Sila berlaku jujur dengan diri sendiri. Duduk dan munasabah diri sendiri. Dan anda akan dapat jawapannya yang most of us ( termasuk saya sendiri) struggle mencari sesuap nasi dan akhirnya menjadi hamba kepada dunia.Sebab tu nak sedekahkan RM 10 ringgit pun susah. Sbb kita letak dunia di dalam hati bukannya ditangan.

Kemudian apa yang Dr Richard Teo ni ckp memang sungguhnya terjadi.......Apabila kita kaya kita tend untuk mencari lebih dan lebih lagi dan menjadi seorang insan yang tidak bersyukur. Kita tidak pernah bersyukur dengan kesihatan yang kita ada. Kita tidak pernah bersyukur dengan semua nikmat Tuhan yang beri kepada kita dan akhirnya kita menjadi hamba kepada harta benda kita sendiri.

Few things I’d learnt though:
1. Trust in the Lord your God with all your heart – this is so important.
2. Is to love and serve others, not just ourselves.

There is nothing wrong with being rich or wealthy. I think it’s absolutely alright, cos God has blessed. So many people are blessed with good wealth, but the trouble is I think a lot of us can’t handle it. The more we have, the more we want. I’ve gone through it, the deeper the hole we dig, the more we get sucked into it, so much so that we worship wealth and lose focus. Instead of worshipping God, we worship wealth. It’s just a human instinct. It’s just so difficult to get out of it.



Everyone knows that they are going to die; every one of us knows that. The truth is, none of us believe it because if we did, we will do things differently.  .


Katakan anda tahu anda akan meninggal esok apa akan anda lakukan? Bersediakah anda?

Sebenarnya hidup kita perlu ada makna. Bukan untuk hidup untuk diri sendiri semata-mata. Tapi kebanyakkan kita hidup untuk kepentingan kita sahaja sedangkan Nabi pernah berpesan bahawa orang yang baik adalah orang yang dapat memberi manfaat pada orang lain.


Oleh itu berazam untuk mencari redha yang Esa kerana kita hanya dapt masuk syura dengan rahmatnya.

Sesungguhnya orang yang bijak adalah orang yang banyak mengingati mati.

No comments:

Post a Comment