Friday, November 30, 2012

Gaza aku ingin menemui mu

Entah la rasa macam tak best ja reject tawaran untuk ke Gaza semalam. Sejujurnya rasa macam nak tender resignation letter sebab tak diberikan cuti. Hakikatnya boleh ja tender resignation letter tu tapi nampaknya dunia masih dalam hati. Okla sebenarnya tiada pekerjaan juga merupakan salah satu fitnah besar terhadap seseorang individu dan keluarganya. ( boleh rujuk fatwa dari  Dr Yusuf Qardawi). Kena back to realiti hakikatnya kita perlukan wang untuk meneruskan perjalanan kehidupan kita. Hakikatnya untuk berdakwah juga perlukan wang. Apabila inform adik-adik aku teringin nak pergi Gaza mereka membuat muka sinis pada aku. Akak aku ni ada screw yang tercabut ka? Adik aku bertanya apa function hang p sana? Baik hang bagi duit dan salurkan pada Gaza ja. Hang gila ka sana dok tgh bom lagi hang nak bawak keluar duit p sana lagi? Hang ingat macam pergi bercuti ka?....Mungkin respond mama ja agak baik cikit walaupun muka dia ada cikit terkejut. Mungkin tak sangka. Hang dah mintak cuti ka? Berapa kena keluar? Dah tgh tunggu nak approve ke tidak. RM3,000.Hmmm nak guna duit mana? ASB la.....Duit tu utk simpanan perbelanjaan hang kahwin esok. Mama tak setuju. Sebenarnya aku pernah berdoa kepada Allah agar memakbulkan keinginan aku untuk Masjid Aqsa dan berbakti kepada rakyat Gaza. Nah Allah telah memakbulkan doa aku tetapi dengan sedikit ujian dan hakikatnya aku belum dapat menyembelih cinta-cinta dunia. Mungkin kerana ianya berlaku terlalu pantas tanpa aku sempat membina diri aku. Respon2 diatas terhasil dari mereka yang rapat dengan aku. Mereka yang hakikatnya mengenali kelemahan aku. Mereka yang hakikatnya menyayangi dan bersekang mata menjaga aku dahulu.Hakikantnya mereka sendiri rasa bahawa aku belum bersedia untuk cabaran yang sangat dasyhat disana.

Ok plan mulai sekarang menabung untuk kesana so isu duit tidak ditimbulkan dan cari kerja yang flexible cikit. Disamping itu tunjukkan qudwah yang baik kepada mereka. Bagi setengah pembaca mungkin tindakan untuk ke Gaza adalah satu tindakan yang kurang waras atau hilang akal. Hakikatnya perkara itu tidak sama sekali. Kerana apabila kita melihat dengan mata kepala sendiri kezaliman yang dilakukan oleh pihak Zionis maka satu jiwa yang baru terhasil.Jiwa yang tunduk kepada kekuasaan penciptaNya. Dan sungguh aku berkeinginan jiwa seperti itu.Itu belum lagi tentang peluang untuk solat di Masjid Aqsa yang pahalanya 500 kali ganda dari masjid yang lain. ( Wahaaaa nak nangis, nak pergi.....).Gaza sebenarnya dah lama sebati dalam wish list aku. In fact sebelum aku menyertai mana-mana NGO seperti IKRAM lagi. In fact masa sebelum aku menemui dakwah dan tarbiyyah lagi. Seseorang pernah bertanya kepada aku ( pd ketika itu belum dlm gerabak dakwah lagi) what is your dream? Automatik yang terlintas kepala aku Free Palestin.Tapi xdela aku ckp kat dia gitu kerana dia non-muslim dan aku tak mau dia anggap aku sewel. Entah kenapa Allah hadiahkan satu perasaan istimewa berkenaan Gaza ni dihati aku.Aku sendiri pernah membuat public speaking untuk menyakinkan dunia bahawa kita masih lagi hidup dalam babaric world dalam assigment aku di UUM dulu. Dan aku membawa isu Gaza. Lecture aku sendiri terkejut dan tak sangka dengan semangat aku. Cuma aku sikit kecewa kerana tidak dapat menjawab soalan seorang non-muslim (lelaki cina) dengan baik kerana kekurangan ilmu ketika itu.


Sebenarnya aku masih menuntut ilmu lagi. Banyak perlu dipelajari dan selidiki. Sejarah Palestin masih perlu diperbaiki. Hakikatnya rakyat Palestin telah lama menderita sejak tertubuhnya Israel pada tahun 1948 lagi. Banyak jiwa yang terkorban kerana kerakusan Zionis untuk menjadi kuasa dunia. Cuba bayangkan sekiranya yang terkorban itu adalah adik,abang, mak atau ayah kita? Cuba bayangkan jika yang dirogol itu adik,kakak atau sedara kita? Cuba bayangkan yang ditoreh perut ketika mengandung itu adalah ibu kandung kita......Mereka hakikatnya insan yang hebat.....Sebab itu Allah pilih mereka untuk berada disana bukan kita. Kerana jiwa mereka mampu menanggung segala mehnah dan ujian yang Allah beri kepada mereka berbanding dengan kita yang mungkin sahaja akan hilang akal kalau berada disana.Dan hakikatnya mereka mempertahankan tanah suci umat Islam dengan batang tubuh mereka sendiri.Dan aku berkeinginan kesana untuk merasai penderitaan mereka, untuk menyakinkan kepada mereka bahawa masih ada insan yang mempedulikan mereka, untuk menyeka air mata mereka, untuk memberi sinar harapan kepada mereka atau sekurang-kurangnya menghilangkan beban yang mereka tangung dengan mendengar cerita atau kisah mereka. Dan aku ingin sekali berjumpa dengan insan-insan hebat ini agar jiwa aku sekental mereka. Mengambil semangat juang mereka dalam menegakkan maruah Islam tercinta.

Fatwa yang dikeluarkan oleh pihak tertentu bahawa tiada jihad di Palestin membuat aku berasa pelik.Ya hakikatnya mereka lebih berilmu daripada aku dan aku menghormati fatwa yang mereka keluarkan. Cuma aku kurang bersetuju dengan fatwa mereka keluarkan. Bayangkan perasaan rakyat Palestin ketika ini sekiranya mereka mendengar fatwa tersebut. Mudah untuk kalian mengatakan rakyat Palestin perlu berhijrah mengambil ibrah Nabi s.a.w. berhijrah ke Madinah dan bina kekuatan dari luar. Hakikatnya negara mana yang sanggup menerima mereka secara terbuka dan memberi tampuk pemerintahan kepada mereka kembali untuk menyerang Israel. Mungkin kita patut mulakan dengan Malaysia tercinta.

Pening kepala memikirkan macam-macam ragam manusia. Aku hanya insan kerdil yang mahu redha Yang Esa. Aku insan yang banyak kekurangan. Ya Allah jangan Engkau menghukumku kerana tidak menyertai misi Gaza kali ini. Bukalah peluang yang lain dan persiapkan lah diri aku untuk menyertai misi-misi akan datang. Amin ya rabb.





No comments:

Post a Comment