Thursday, March 28, 2013

Puak ni Ekstreme

Puak-puak ni Ekstreme sungguh. Dok kalut dengan usrah la berbagai la Duduk rumah baca Al-Quran, solat dan puasa sunat ok apa. Masuk syurga jugak apa. Dah tu tgk depa ni bukannya alim dan berilmu sangat pun. Dengan dok mengumpat tak tentu hala. Kerja buat separuh jalan tak berkualiti.Nak masuk syurga apa macam tu.Senyum geleng kepala. Anda ingat mereka itu malaikat ka? Saya sejujurnya tidak terkejut bila suatu masa nanti golongan ini sebenarnya adalah golongan yang akan neraka Allah sekiranya amalan mereka diselubungi riak atau perasaan berbangga-bangga ditambah pula jika mereka tidak mengamalkan apa mereka katakan. Malah saya sendiri tidak tahu dimana pengakhiran saya. Ok agak menakutkan disitu. Sebab Allah telah memberi peringatan dalam surah Al-Kahfi dalam 103-104

Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan". Surah Al-Kahfi ayat 103-104

Hebatkan Allah dalam mengenali manusia. Malah Dia memberi peringatan awal-awal lagi bahawa ada golongan yang rugi.Hah dah tu buat apa sibuk  pergi usrah dan berdakwah berbagai ni. Duduk rumah dan buat amalan soleh ja dah cukup.Lagi sekali senyum geleng kepala.

Point number 1 Anda ini mementingkan diri tahu. Anda nak masuk syurga sorang2 saja ka? Tak peduli orang lain disekeliling anda. Tak kesian pada orang lainkah? Dah tu kalau orang tu ckp bahawa anda tidak pernah ajak dia ke jalan Allah di masyhar kelak anda ada jawapan ka?

Point number 2 Untuk kekal istiqamah dalam membuat kebaikan sebenarnya anda perlu kelilingkan diri anda dengan orang yang berlumba-lumba membuat kebaikan juga. Jika tidak syaitan akan dengan semudah-mudahnya baham anda. Syaitan ni sangat la bijak dalam menipu daya. Saya cakap berdasarkan pengalaman saya sendiri sebenarnya.

Point number 3 Sejujurnya saya nak tanya anda sekiranya anda nak masuk syurga kelak dan melalui Titian Siratul Mustaqim itu anda nak masuk sepantas kilat ka atau nak masuk merangkak-rangkak?Dahla masuk merangkak-rangkak tiba2 tergelincir pulak ke neraka Allah. Sila berlaku jujur dengan diri sendiri.Syurga ada berbagai-bagai tingkat. Oleh itu wajib bagi kita bercita-cita syurga yang tertinggi and of coz la berusaha ke arahnya. Kalau angan-angan mat Jenin tu tak guna la jugak. Di syurga nanti ada ahli syurga di tingkat yang lain berharap mereka dapat beramal seperti ahli syurga tingkat itu. Jangan jadi orang menyesal. Sungguh jangan.

Point number 4 Untuk menegakkan martabat Islam tercinta sesungguhnya kita perlu membina manusia yang sanggup berkorban di jalan yang sungguh-sungguh panjang ini. Dan membina manusia sebegitu sesungguhnya
memerlukan pengorbanan yang sungguh luarbiasa. Baik dari segi masa, tenaga dan wang ringgit. Dan untuk membina manusia seperti itu adalah hampir mustahil sekiranya kita membinanya seorang diri tanpa melalui sebarang tarbiyah atau sistem yang dibina oleh jamaah.

Malah Allah telah bersumpah dalam Surah Al-'Asr bahawa orang yang tidak berdakwah itu adalah orang yang rugi. Ini sumpah Allah. Tuhan Yang Menguasai Hari Pembalasan yang boleh membawa sesiapa sahaja ke neraka atau syurga dengan keizinanNya.

Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.( Surah Al-'Asr ayat 1-3)

Lalu saya nak tanya kalau sumpah Allah itu kita tak hiraukan lalu atas tiket apa yang kita nak bawa untuk masuk syurga Allah. Cukup ka dengan amalan kita yang sedikit dan tak berapa khusyuk tu?

“Wahai manusia, sesungguhnya aku tengah menasihati kalian, dan bukan
berarti aku orang yang terbaik di antara kalian, bukan pula orang yang
paling shalih di antara kalian.
Sungguh, akupun telah banyak melampaui
batas terhadap diriku. Aku tidak sanggup mengekangnya dengan sempurna, tidak pula membawanya sesuai dengan kewajiban dalam menaati Rabb-nya.
Andaikata seorang muslim tidak memberi nasihat kepada saudaranya kecuali setelah dirinya menjadi orang yang sempurna, niscaya tidak akan ada para pemberi nasihat. Akan menjadi sedikit jumlah orang yang mau memberi peringatan dan tidak akan ada orang-orang yang berdakwah di jalan Allah ‘Azza wa Jalla, tidak ada yang mengajak untuk taat kepada-Nya, tidak pula melarang dari memaksiati-Nya. Namun dengan berkumpulnya ulama dan kaum mukminin, sebagian memperingatkan kepada sebagian yang lain, niscaya hati-hati orang-orang yang bertakwa akan hidup dan mendapat peringatan dari kelalaian serta aman dari lupa dan kekhilafan. Maka terus meneruslah berada pada majelis-majelis dzikir (majelis ilmu), semoga Allah ‘Azza wa Jalla mengampuni kalian. Bisa jadi ada satu kata yang terdengar dan kata itu merendahkan diri kita namun sangat bermanfaat bagi kita. Bertaqwalah kalian semua kepada Allah ‘Azza wa Jalla dengan sebenar-benarnya taqwa dan janganlah kalian mati kecuali dalam keadaan muslim.”
Al-Imam Hasan Al-Bashri 


Jika dakwah bermula dengan orang super perfect maka sayalah orang yang paling tak layak. Jika dakwah bermula dengan orang berilmu maka sayalah orang paling tak layak.

Akan tetapi dakwah akan menghasilkan manusia yang luar biasa akhlaknya dan bertambah ilmunya dari masa ke semasa sekiranya mereka betul-betul ingin memperjuangkan agama Allah. Sebab itu Allah suruh kita berdakwah. Untuk diri kita sendiri sebenarnya. Hakikatnya Allah tak perlukan kita untuk berdakwah sebab Dia boleh campakkan hidayah kepada sesiapa sahaja Dia suka. Tetapi dia nak uji keimanan serta ketekunan kita dalam memperjuangkan agamaNya.

Jika anda rasa tidak layak sedarlah bahawa pada ketika itu syaitan sedang membisikkan kata-kata negatif kepada anda. Lawanlah ketakutan diri dan terjunlah ke gerabak ini. Sungguh anda tidak akan menyesal.

Tunggu apa lagi cepatlah terjun...Saya nak sambut anda ni..... :D

Harap2 orang saya sayangi baca post ini. Demi Allah saya sayang kalian.Malah saya tahu kalian mengikuti blog ini dari mula.

1 comment: