Thursday, January 10, 2013

Mari menjadi bengis

Ok this is serious scary..........Amaran direct dari Allah melalui perantaranya......Begini....Tadi rakan sekerja saja mengusik saya....Kak Pah jaga-jaga....Nanti bos  jatuh cinta....Dia cakap Kak Pah manja......Hah? Bila masa pulak saya bermanja-manja dengan dia......Terdiam saya seketika......Terkejut pun ada.....Dah tu lelaki  pulak menegur saya.....Malunya Allah saja yang tahu...Kalau kak pah tak percaya cuba tanya nurul......Dia cakap macam tu dalam meeting......Terus saya pergi ke rakan sekerja saya itu....Betulkah Kak Pah manja?Senyum saja rakan saya itu. Aah....Nurul faham style Kak Pah memang gitu....Bos pun faham cuma elok jgn duduk dekat-dekat sgt mcm Kak Pah duduk dengan nurul ni......Mungkin pada pendapat saya takde la dekat mana....Takde sampai bersentuhan dan sebagainya....Dan saya langsung tiada niat nak mengoda dan sebagainya pun....Cuma mungkin kekadang sebagai manusia biasa kita terlepas pandang perbuatan kita...Saya langsung tidak menyalahkan bos saya sebenarnya dan saya akui saya kadang-kadang agak kebudak-budakan dan manja walaupun berumur 30 tahun....Hmm hodoh sungguh.......

Mungkin kerana saya sudah terbiasa bersikap begitu dengan arwah bapa dan ibu saya dan juga keluarga serta mereka dekat  dengan saya sehingga saya terbawa-bawa sikap tersebut dalam kehidupan seharian saya.....Ok dengan akhwat mungkin okla tetapi dengan ikhwah? Err..This is really scary....And sebenarnya ia amat super duper sukar sebab ianya telah menjadi habit dan sebati dalam diri. Ya Allah ampunkan hambaMu kerana telah membuat ada jiwa lelaki-lelaki tidak tenteram kerana sikapku ini....Hopefully saya dapat memperbaiki kelemahan saya ini........Saya amat berharap doa anda semua agar saya dapat memperbaiki diri saya.......


Firman Allah SWT: “Maka janganlah kamu wahai wanita,merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik ( kandungan dan tatacaranya)” (Al-Ahzab :32)



Rasanya patut cetak ayat ini dan lekat kat dinding supaya sub conscious mind pun boleh program jugak benda ni....Allah hu Allah........
  
Hakikatnya saya hanya insan yang lemah dan tidak terlepas dari kesilapan. Rasanya benda ni dah lama dan kadang2 ada lintasan hati yang berdetik kenapa aku bersikap begitu.......Cuma belum pernah ada ikhwah seperjuangan mengatakan seperti diatas kepada saya...Mungkin kerana mereka berlapang dada atau tidak tergoda langsung pun kerana mempunyai keimanan tahap super saiya......Ok sekali lagi saya tegaskan disini saya tidak berniat nak mengoda pun.....Saya mmg begitu baik dengan akhwat atau pun ikhwah......Cuma saya rasa saya patut ubah cara percakapan saya atau sifat manja saya itu.......And sesungguhnya ia amat sukar.....

Rasanya kalau boleh tak nak berhubung dengan makhluk bernama lelaki kerana takut terbabas....Any akhwat have tips for me?


Sedangkan ada akhwat yang membaca doa dengan suara lemah lembut boleh membuat iman lelaki yang beriman terjejas inikan pula sikap saya yang selalu alpa. I think from now onward patut tambah doa agar Allah beri kekuatan dan lindungi saya daripada memberi penyakit ke dalam hati lelaki . Moga Allah mengampuni kelemahan saya dan memberi kekuatan kepada saya agar dapat memperbaiki kelemahan diri.

Kepada insan diatas terima kasih kerana berani mengatakan perkara ini secara berhemah. Moga Allah merahmati dan membimbing setiap gerakkan mu.

 

No comments:

Post a Comment